Dungeons and Dragons – Andere Races + Classes uitgelegd

Ik heb jullie de basis uitgelegd over Felosial, zij is een Elven Bard. Maar er zijn nog veel meer races en classes die je kunt spelen, die leg ik jullie vandaag uit.

Races
Ik leg alleen de basis races uit!

Human
Humans zijn het meest voorkomend in de wereld van Dungeons and Dragons. Humans zijn snelle leerlingen, ze krijgen meer skillpoints te verdelen en zijn dus snel ‘beter’ in bepaalde skills. Verder krijgen ze ook 1 bonus feat. Humans spreken altijd common en kunnen bij elke class ingedeeld worden.

Elf
Elven zijn het oudste ras in de wereld van Dungeons and Dragons. Ze staan bekend om hun affiniteit met magie, maar kunnen ook goed zijn in stealth classes. Ze spreken common en elven en ze hebben geen slaap nodig, ze mediteren elke nacht 4 uur lang. De voorkeur class voor elven is wizard.

Half Elf
Half Elven zijn zoals de naam al zegt, half elf, half mens. Hierdoor zijn ze meestal beter in diplomatische missies want ze vallen altijd goed bij mensen en elven (ligt er wel aan hoe je het karakter speelt natuurlijk….). Ze spreken common en elven en ze hebben in tegenstelling tot elven wel slaap nodig. Half elven kunnen ook bij elke class ingedeeld worden.

Halfling
Halflings zijn de zigeuners van de wereld van Dungeons and Dragons. Hierdoor zijn ze geliefd, maar worden ze ook gewantrouwd. Ze staan bekend om hun dapperheid (al hoeft dat niet altijd goed te gaan natuurlijk). Ze spreken common en halfling en voorkeur class is rogue.

Half Orc
Half Orcs zijn half mens, half orc en de ongewilde kinderen van orcs bij mensen. Ze worden altijd nauwlettend in de ogen gehouden en hebben geen geweldige reputatie vanwege hun vader, want Orcs zijn een van de ‘slechteriken’. Half Orcs spreken common en orcish en hun voorkeur class is barbarian.

Gnome
Gnomes zijn enorm nieuwsgierig en koppig. Gnomes zijn best geliefd, zeker door dwergen. Ze worden alleen wat excentrieker beschouwd. Gnomes spreken common en gnome. Hun voorkeur class is bard.

Dwarf
Dwarven staan erom bekend dat ze harde werkers zijn. Ze weten veel over steen en metalen. Ze komen eigenlijk altijd wel uit de bergen. Dwarven zijn niet zo charismatisch en zijn meer praktisch ingesteld. Dwarven spreken common en dwarvs. Hun voorkeur class is Fighter.

 

Classes
Ook hier leg ik alleen de basis uit!

Barbarian
Barbarians zijn echte barbaren, als ze echt kwaad worden, kunnen ze meer schade doen dan normaal. Over het algemeen zijn ze goed in dingen stuk slaan! Ze kunnen niet lezen (Oh nee!). Barbaren vind je hierdoor ook vaak vooraan met een tweehandig wapen.

Bard
Bards zijn charismatische performers die ervoor kunnen zorgen dat de rest van de party geïnspireerd raakt en meer schade doet. Ze kunnen ook een aantal spreuken en zijn erg geliefd in de stad. Ze weten veel over de omgeving en de mensen die daar wonen (bardic knowledge). Bards staan vaak in het midden van de party, zodat de inspiratie iedereen bereikt en ze ook nog spells kunnen doen.

Cleric
Clerics zijn personen die hun krachten krijgen van een bepaalde door de speler gekozen God. Hierdoor hebben ze spreuken die alleen zij kunnen. Ook zijn ze best goed vooraan in de party, want ze kunnen hele sterke harnassen dragen. Meestal zal de cleric degene zijn die de groep kan genezen door gebruik te maken van healing spells (maar ook dat is een keuze).

Druid
Druids hebben voornamelijk affiniteit met de natuur. Ze hebben van het begin af aan al een dier naast zich lopen die naar hun luistert. De spreuken die druids kunnen hebben voornamelijk te maken met de natuur (het veranderen ervan) en de elementen. Druids kunnen ook genezen. Uiteindelijk kan een druid ook zelf in een dier veranderen.

Fighter
Fighters zijn het beste in vechten! Ze krijgen bonus feats die speciaal gericht zijn op combat. Zo kan je een karakter maken, die goed is in bepaalde aspecten van combat. Zo staan ze eigenlijk op de positie waar ze het beste horen te staan, kan een fighter goed boogschieten? dan staat hij achteraan, kan hij juist goed met een bepaald handwapen omgaan? dan staat de fighter vooraan.

Monk
Monks hebben geen wapens nodig, ze vechten voornamelijk met hun lichaam. Ze kunnen vanaf begin af aan al 2 klappen doen in 1 ronde en doen dat door bijvoorbeeld te slaan met vuist 1 en te schoppen met been 2. Ze dragen geen harnas, maar hun wisdom wordt opgeteld bij hun AC. Hierdoor is de beste positie voor een monk, het midden van de party.

Paladin
Een paladin gaat altijd voor gerechtigheid. Hij is gericht op het weghalen van het kwaad. Ze krijgen op een gegeven moment ook spreuken en zelfs een mount die ze kunnen oproepen en weghalen wanneer ze dat willen. Het is de enige class waar je verplicht de alignment Lawful Good voor moet hebben (hierover volgende week meer). Paladins staan meestal vooraan, omdat ze het eerst het kwaad willen bestrijden.

Ranger
Een Ranger is een combinatie van een fighter en een druid. Hij kan later in het spel een dier naast zich hebben, maar kan niet in een dier veranderen. Ook heeft hij later spreuken, daartegenover staat dat hij beter is in het vechten zoals een fighter. Je kan twee richtingen op als ranger, boogschieten en dual wielding.

Rogue
Rogues zijn ontzettend sneaky, vaak worden ze gespeeld als dief, maar dat hoeft niet. Rogues kunnen als enige magical traps ontmantelen. Ook kunnen ze meer schade doen als ze hun vijand raken, mits deze flatfooted staat.

Sorcerer
Sorceres zijn echte spellcasters, het enige nadeel is dat ze maar een klein aantal spreuken kennen en mogen doen. Daartegenover staat dat ze heel veel spreuken per dag kunnen (van dat aantal). Ze hebben van begin af aan een familiar, dat is een dier wat lijkt op een normaal dier, maar heel magisch is (je kan er uiteindelijk zelfs mee praten!!). Sorcerers staan meestal achteraan in de party omdat ze een lage AC hebben.

Wizard
Een Wizard is ook een echte spellcaster, het nadeel is dat ze spreuken per dag moeten uitkiezen uit hun spellbook en dat ze deze dan ook moeten voorbereiden. Ook hebben ze minder spreuken dan sorcerers. Voordeel is, dat ze veel meer spreuken als keuze kunnen hebben, deze spreuken kun je zelfs aanvullen in je boek. Ook een wizard heeft een familiar (later meer over familiars). Wizards staan vaak ook achteraan omdat ze net als de Sorcerers een lage AC hebben.

 

Zo, dat was weer een heel verhaal! 

Heb je nog vragen?

Aanvullingen?

Laat het me weten!

 

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door Patrick