Dungeons and Dragons – een karakter bouwen deel 1

Een karakter bouwen

Character Sheet

Een karakter voor DnD maak je niet zomaar, daar gaat best een heel proces aan voor. Vandaar dat ik even mijn karakter erbij pak. Ze heet Felosial en ze is een Elven bard. Bovenaan mijn Character sheet schrijf ik haar naam, mijn naam, haar race, haar class, haar level en haar uiterlijk. Ook haar alignment komt bovenaan mijn Character sheet. Felosial is pale skinned en dark haired en haar alignment is Chaotic Neutral. Kort gezegd houdt dat in dat ze haar eigen normen en waarden heeft en hiernaar leeft. Wat ze doet, doet ze voor zichzelf of voor anderen, maar alleen omdat zij dat wil. Stap voor stap laat ik hieronder zien hoe ik Felosial heb opgebouwd. Felosial heeft 22 Hit Points (HP), dit komt doordat ze een bard is. Bards hebben een Hit die van 1d6 per level. Het eerste level is je HP dus 6. Daarna doen wij aan epic ruling. Je rolt je d6, die deel je door 2 en je telt daar 3 bij op. Elk level mag je ook je constitution modifier erbij optellen. Oftewel. Level 1 = 6+1=7 HP, level 2 = 7+3+(roll)+1.

 

 

 

Let’s get started

2d6

Om te beginnen pak je 4d6. Dat zijn 4 dobbelstenen met 6 kanten. Op de foto hiernaast zie je 2d6. Je kan ook gewone dobbelstenen gebruiken met stippen in plaats van cijfers, als jij maar kan zien wat je gooit.

Vervolgens rol je deze dobbelstenen 6x. Alle 6 de keren tel je de 3 hoogste bij elkaar op en dat schrijf je op een kladblaadje.

 

 

 

 

Ability Scores

Ability scores

Zo kreeg ik 12, 12, 14, 13, 11, 16. Dit zijn je ability scores. Omdat ik gekozen heb voor een elf, krijg je -2 op constitution en +2 op dexterity. Je ziet op het plaatje hiernaast dat ik de getallen heb ingevuld. Dit kan je doen op de volgorde waarop je de dobbelstenen gerold heb, maar je kan het ook zelf bepalen, het is jouw karakter!

 

Vervolgens bereken je de modifiers, dat is het vakje aan de rechterkant met het vierkantje eromheen. Met deze getallen ga je werken. Dit is eigenlijk heel simpel: 10 tot 11 = 0, 12 tot 13 = 1, 14 tot 15 = 2, 16 tot 17 = 3, 18 tot 19 = 4 en 20 tot 21 =5 (en ga zo maar door.. op latere levels mag je punten erbij zetten). Deze modifiers hebben te maken met je skills en met je wapens. Ze maken je karakter tot wie zij is. Felosial is goed in Charisma, iets minder in Dexterity, Strength, Constitution en Intelligence is ze iets beter in dan het gemiddelde en Wisdom is hetzelfde als bij de commoners.

(je ziet onder ability scores ook staan speed: 30 ft., Felosial kan dus 30 feet lopen in een ronde.)

 

 

 

 

Combat Options

Combat options

Omdat ik level 4 ben, heb ik een Base Attack Bonus van 3 (BAB), dit houdt in dat als ik mijn d20 gerold heb voor een aanval, ik daar in ieder geval 3 bij mag optellen. De wapens van Felosial zijn ook al gekozen. Ze heeft een Masterwork Rapier en een Masterwork Shortbow. Masterwork houdt in dat ze goed gemaakt zijn, en dat geeft nog een +1 op je attack roll. Bij attack bonus zie je staan 1d20 + 2. Dat houdt in, dat als ik wil aanvallen met mijn Masterwork Rapier, ik een d20 moet rollen en daar mag ik +1 (Masterwork) +3 (BAB) en +1 (Strength) bij optellen. Gooi ik bijvoorbeeld een 10, dan is het totaal dus 10+5=15. Het ligt aan degene die je aanvalt of je raakt of niet, dat heeft weer te maken met de AC (dat leg ik verderop uit). Met mijn Masterwork Shortbow is het net iets anders, als ik een d20 rol, tel ik daar bij op +3 (BAB) +1 (Masterwork) +2 (Dexterity). Dus zou het bij een rol van 10 zijn: 10+6=16.

Er is ook een vakje waar onder staat critical. Dit houdt in dat als je een attackroll doet met dat wapen, neem bijvoorbeeld mijn Masterwork Rapier, en ik gooi 18, dan mag ik de damage x2 doen. De damage rol ik voor mijn Masterwork Rapier met 1d6, daar tel ik ook weer +2 (Strength) op. Dus gooi ik een 18 met mijn attack roll, en ik raak (dat is altijd de vraag), dan gooi ik bijvoorbeeld 4 damage met mijn d6, dat mag x2 = 8 + 2 (Strength) = 10. Dus doe ik dan 10 schade.

 

 

 

 

Saving Throws and Armor Class

Saving Throws and Armor Class

Op het volgende plaatje zie je in eerste instantie de saving throws staan. Als je het Player Handbook raadpleegt, dan zie je wat je kan invullen bij base save. Je ability modifier is wat je voor score hebt ingevuld bij ability scores. Miscellaneous modifiers krijg je bijvoorbeeld bij een bepaalde race of class. Op sommige momenten in het spel moet je een save gooien, als je bijvoorbeeld te snel je glas mede achterover hebt geslagen, dan moet je even een fortitude save maken. Als je iets snel wilt ontwijken, maak je een reflex save en als iemand je iets wil laten doen wat je zelf niet wil, kan je een will save maken. Of je de save haalt of niet, heeft weer te maken met waar je tegenover staat. De saves gooi je overigens met je d20.

Armor Class is een belangrijk onderdeel van DnD, wat heeft het voor nut om te gooien met de dobbelsteen, als het toch niet uitmaakt hoe hoog je gooit? Weet je nog dat ik het net bij je wapens had over AC? Daarmee had ik het dus over dit stukje. Als iemand Felosial zou willen raken, moet diegene minstens 17 gooien wil het lukken. Je AC is opgebouwd uit verschillende onderdelen, je armor (uiteraard), je shield, je dexterity en je size (er staan nog meer opties, maar die komen later aan bod). Ik ben met Felosial gegaan voor een Masterwork Chainshirt, die geeft +4 op je AC. Ook heeft ze een Buckler als shield, dit geeft een +1. Ik heb een dexterity modifier van +2 en ik ben normal size (+0). Al met al geeft mij dat een AC van 10 + 4 + 1 + 2 +0 = 17. Soms komt het nog wel eens voor dat iemand zo dichtbij staat, dat je armor niet uitmaakt (touch AC = 12) of dat je flatfooted staat (AC = 13), dan is je AC dus lager.

 

Nou, dat is in ieder geval weer een heel verhaal!

Is er iets niet duidelijk?

Heb je vragen?

Wil je meer weten?

Laat het dan even weten!

 

Volgende week gaan we naar de andere kant van het Character Sheet, de skills, feats en gear! 

Geef een reactie