Dungeons and Dragons – Je karakter bouwen deel 2

De andere kant van het Character Sheet

Een Character sheet voor 3.5 bestaat uit 4 kanten. Dit is de andere kant van het sheet wat belangrijk is voor Felosial (en alle andere characters). De andere kanten leg ik later uit.

Skills

Skills, Feats, Racial Traits

Je skills hebben te maken met hoe goed je bent in wat je doet. Je ziet een rij met dingen die je kan doen tijdens het spel en daarbij horen (verrassing) cijfertjes! Neem bijvoorbeeld de skill Spot, heel handig als je in een nieuwe omgeving bent en wil zien wat er om je heen is. Je gooit je d20 en telt daar je plusjes bij op, zo weet je hoeveel je ziet.

Om te beginnen zie je 5 rijen, de 1e rij zijn de skills, daarna zie je een rijtje met key ability, skill modifier, ranks, ability modifier en misc modifier. Je ability modifier kan je gelijk invullen, je pakt daarvoor de andere kant van je Character Sheet en je vult bijvoorbeeld bij Appraise je intelligence modifier in (dat was 1 voor Felosial). Je ranks staan voor hoeveel punten je er zelf in kan zetten. Elke class krijgt een aantal skill punten die ze mogen verdelen bij elk level (voor de berekening verwijs ik je naar het Player Handbook).  De hoeveelheid ranks die je per skill erin mag zetten is 4 + level. Felosial is level 4, dus ze mag maximaal 8 ranks in een skill stoppen. Aangezien je maar een beperkt aantal skill punten krijgt, is het wijsheid om deze te verdelen (of juist heel goed te worden in 1 skill!). De misc modifier kan van alles zijn, bijvoorbeeld omdat je een elf bent, omdat je een bard bent of omdat je er meer dan 5 ranks in hebt gestopt (daarvoor het tabelletje rechtsonder de pagina). Naast de skills zie je ook soms een sterretje of een zwart ruitje, deze geven aan of er een AC penalty is (zwemmen met je harnas aan is toch wat lastiger dan zonder) of dat je deze skill sowieso kan (iedereen kan een verband aanleggen).

 

 

 

 

Racial Traits / Class Features

Op de rechterkant zie je een kopje staan met Racial Traits / Class Features. Elven zijn bijvoorbeeld immune to sleep magic, hebben een +2 op een saving throw, kunnen beter zien dan anderen in zwak verlichte ruimtes en hebben een 6th sense als het om hidden portals gaat.

Bards hebben bardic music, dat houdt in dat als er een combat situatie is en bards gaan zingen of op een gitaar spelen, dat de rest van de groep een +1 heeft op hun (d20) attack rolls. Dit kan Felosial 4x per dag doen. Ook hebben bards iets wat heet Bardic Knowledge, bards zijn eigenlijk de ogen en oren van een stad, ze weten wat er speelt en wie er belangrijk is in de stad. Countersong, Fascinate, inspire courage en inspire competence zijn ook class features van een bard.

Feats

Feats mag je kiezen bij het 1e level, het 3e level en elke 3 levels daarna. Feats zorgen er eigenlijk voor dat je ergens beter in bent. Felosial heeft bijvoorbeeld de feat Investigator, daarmee is ze beter in de skill gather information. Ook de feat Iron Will geeft een + op je will save (vorige pagina). Zo bouw je een volledig karakter. Er zijn heel veel feats om uit te kiezen, die staan allemaal in het Player Handbook.

 

Gear

Gear

Als je op reis gaat, pak je meestal een hele koffer in, toch? Een adventurer in DnD moet uitkijken dat hij niet teveel meeneemt, maar wel precies het juiste. Ideaal is bijvoorbeeld een bag of holding, dat is een tas (net als Hermoine heeft!) waar gigantisch veel in past.

Er zijn nog veel meer spullen die je kan meenemen en die je nodig zou kunnen hebben, voor combat, maar ook voor de roleplay! Er is een heel boek over alle spullen (The Arms and Equipment Guide).

 

 

 

 

 

 

Felosial heeft al even kunnen sparen en heeft een bag of holding bij zich.

Daarin zit een tent en een bedroll (zo kan ze overal slapen),
50 ft rope + grappling hook (om snel uit bepaalde situaties weg te kunnen komen),
8 torches + flint & steel (om ook in het donker te kunnen zien, of om een fikkie te stoken),
9 rations + waterskin (want eten en drinken is ook handig onderweg..),
Gravekeeper hat + holy cross (overgehouden uit een adventure),
Bullseye lantern + 9 oil (ook om in het donker te kunnen zien),
mirror (om hoekjes kijken is een spiegel ideaal voor!),
Signal whistle
2 pickaxe (want goede wapens laat je niet zomaar liggen),
3 healing potions (altijd handig als je een beetje teveel HP verliest.. 1d8 +5 is de HP die je erbij krijgt als je deze drinkt),
Ladder 10 ft (want, waarom niet?),
Pillow (voor het beetje comfort).

Naast dit alles heeft Felosial ook een Signet Ring, dit houdt nu nog niet zoveel in, maar ik kan er altijd een spell op laten doen en dan kan hij bijvoorbeeld een +1 geven op je AC (een ring of protection). Magic items komen een stukje later in het spel.

Experience

Na elke combat, krijg je Experience Points, tel deze bij elkaar op en dan kan je een level omhoog gaan (dat lijkt net als bij een video game!) Felosial heeft 7000 XP.

Money

Als je een opdracht hebt voltooid, krijg je meestal geld van de opdracht gever. Dit geld spaar je op en kan je weer nieuwe items voor kopen. Momenteel heeft Felosial 10863 gold pieces, 3 silver pieces en 6 copper pieces. Als je dan bedenkt dat 1 ration 2 copper pieces kost, lijkt Felosial super rijk!

 

Dat was weer een heel stuk over je Character Sheet.

Begrijp je het?

Heb je vragen?

Stel ze gerust!

Volgende week meer over het Character sheet en dan voornamelijk: Spells!