Dungeons and Dragons – Spells

Binnen de Classes van DnD zijn er ook een aantal spellcasters te vinden

De wereld van DnD zit boordevol magie, dus het is niet zo gek dat er spellcasters zijn die je kan spelen.

Bard – De magie zit in de muziek.
Cleric – De kracht krijgt hij van de god die hij aanbid.
Druid – De magie komt uit de natuur.
Paladin – De magie komt uit de wil om het goede te doen.
Ranger – De kracht van de magie komt uit de natuur.
Wizard – De magie komt door studeren.
Sorcerer – De magie komt natuurlijk.

Maar hoe zit het nou met die spells dan? Welke spells kan je wel en welke niet?

Het is in ieder geval een gigantische lijst met spells en elke class heeft een andere lijst met spells (behalve de sorcerer en de wizard), dus welke je wel kan doen dat ga ik niet specifiek kunnen zeggen, ik kan wel een paar voorbeelden geven.

Er zijn 2 soorten spells: Arcane en Divine.

Divine magic wordt gegeven door een deity of een groter geheel, Arcane magic komt natuurlijk of door te studeren.

Arcane magic wordt uitgevoerd door de volgende classes
Bard – Bards zijn goed in illusie magie, mensen dingen laten geloven die er niet zijn of anders zijn. Ze kunnen bijvoorbeeld de spreuk Charm Person; daarmee kunnen ze mensen een roze bril opzetten, hij wil graag vrienden zijn met de Bard. Het is wel lastiger te bereiken als de persoon waar de spell op gecast word al onder bedreiging is.
Wizard – Een Wizard verzamelt spells in zijn spellbook en met de juiste ingrediënten kan hij de spells casten. Met de spell read magic (wat een wizard kan op level 1) kan hij spells lezen en overnemen in zijn eigen spellbook. In zijn voorbereiding kan hij een aantal spells selecteren en die meenemen om te gebruiken voor de hele dag. Magic Missile is een typische spell voor een Wizard, dit is een spell die nooit mist, dus hij zoekt als het ware de vijand op.
Sorcerer – Het enige verschil tussen een Wizard en een Sorcerer is dat een Wizard dus een spellbook nodig heeft, maar een Sorcerer niet. Een Sorcerer hoeft trouwens ook geen spells voor te bereiden. Het aantal spells wat hij kan is wel een stuk kleiner.

Divine magic wordt uitgevoerd door de volgende classes
Cleric – Clerics mediteren naar hun god om spells te krijgen voor die dag. Dit kunnen dus elke dag andere spells zijn. Ze hebben hun hele eigen spell selectie. Een good Cleric kan altijd een van zijn spells inruilen voor een healing spell, een bad Cleric kan hetzelfde doen maar dan doet het damage ipv healing. Ze krijgen ook een kleine selectie extra spells die te maken hebben met de god die ze gekozen hebben.
Druid – Een druid moet ook mediteren, maar niet naar een god maar naar de natuur om zich heen. Hij maakt ook veel gebruik van de natuur in zijn spells, bijvoorbeeld de spell Entangle, hiermee kan hij een omgeving creëren die vol gegroeid is met takken. Hierdoor is het lastiger om te lopen voor de vijanden. Ook kan hij veel spells die met dieren te maken hebben.
Paladin – Paladins beginnen niet meteen met spells, deze krijgen ze pas later. Het zijn meer krijgers dan spellcasters, maar spells zijn altijd handig. Ze moeten hun spells wel voorbereiden. Protection from evil is een typische Paladin spell dit geeft een bonus als je echt vecht tegen iets wat evil is.
Ranger – Een Ranger heeft ook zijn eigen kleine selectie spells, maar hij lijkt met zijn spells erg op een Druid. De Ranger kan dan wel spells, maar hij is meer een combat focused class.

 

Dat was het weer voor deze week!

Heb je nog vragen?

Aanvullingen?

Laat het even weten!

Geef een reactie