Een wereld maken, Dungeon master tips

D&D is zo breed dat je er bijna alles mee kan doen. Welke setting ook. Fantasy, steampunk, futuristisch etc. en voor veel settings zijn er al regels beschikbaar. Het meest gespeeld is de fantasy setting. Een middeleeuwse wereld met meer rassen dan alleen de mens, maar wel je typische vaste middeleeuwse dingen zoals de smit, de inn-keeper etc die je niet op die manier hebt in bijvoorbeeld een futuristische wereld.  Bij het zelf maken van een wereld om te gaan gebruiken zijn een aantal dingen van belang.

LET OP! Voor werelden anders dan de fantasy setting zijn hele andere regels van toepassing. Deze zal je over het algemeen niet vinden in de officiële boeken van D&D maar vooral vinden bij Home-Brew rules. Dit kan inhouden dat de ballans tussen het ene karakter en het andere karakter soms niet optimaal kan zijn. (voorbeeld: een sniper vs een brawler. De brawler krijgt niet eens de kans om in de buurt van de sniper te komen en schade te doen)

Begin bijvoorbeeld met het maken van een dorp. Voor een groep spelers die net beginnen (en dus nog level1 zijn) is een dorp groot genoeg. Bedenk wie er wonen, en focus je op de belangrijke NPC’s (Non Playeble Carakters) De smid, de barman, de stalknecht van de herberg, misschien een priester, een dorpsoudste, een dorpsgek,

Bedenk wat voor spullen de speler wel en niet kunnen kopen. Zijn hier magische items te vinden / te kopen? Wapens, zijn die van normale kwaliteit of zijn die masterwork.

Samen met wat er wel of juist niet te koop is kun je ook gaan kijken naar waar het dorp van bestaat. Is het een vissersdorp, een boerendorp, een houtkakkers of een mijnersdorp? Dit bepaald wat mee wat er doen beleven valt in het dorp. Vermiste mijnwerkers die opgespoord moeten worden is logisch in een mijndorp, maar niet in een vissersdorp.

Dan kom je, als je dorp klaar is bij de omgeving, hoe ver is het naar de dichtstbijzijnde stad of dorp? Wat valt daar te beleven, wat voor landschap kom je door. Zo breid je steeds verder uit en zorg je dat je niet alles tegelijk hoeft klaar te hebben. De spelers kunnen nog druk bezig zijn in het dorp terwijl jij rustig de tijd hebt om je stad voor te bereiden waar de spelers straks naar toe gestuurd worden om een handelskaravaan vanuit het dorp naar de stad te begeleiden.

Dan uiteindelijk gaan de eerste spelers de wereld in en gaan ze ontdekken hoe alles in elkaar steekt. Zo komen ze achter speciale dingen die alleen in jou wereld van toepassing zijn. Een paar voorbeelden uit mijn wereld:

Dwergen zijn een “verboden” ras. Je mag het best spelen, want ze bestaan. Maar houd er rekening mee dat dwergen niet geliefd zijn. Als de spelers onderzoek doen (of een bard in hun groep hebben die veel kennis van geschiedenis of zo heeft) komen ze er achter dat dwergen een contract hebben gesloten met een duister heerser. Dat contract bepaalde dat de dwergen aan deze duister heerser slaven moesten leveren. Zo zijn dwergen verworden tot slave-masters. Niemand mag ze meer.

Dragon born. Zij hebben een totaal eigen geschiedenis. Ooit in het leven geroepen door een magier bleken het betrouwbare en sterke vechters. Zo hebben ze zich ook in de kijker gespeeld bij de koning en zijn ze gepromoveerd tot elite guards. Maar toen de koning vermoord werd door een duister heerser (en ja dat is dezelfde duistere heerser die de dwergen dwingt slaven te leveren) heeft hij de dragen born in de ban gedaan. Dit houd in dat er gejaagd wordt door bountyhunters op de dragen born. Het is dus niet verstandig om zonder goede verhullende kleding over staat te gaan.

Waar Kobolds zijn, zijn draken… In mijn wereld vereren Kobolds draken. Als je er een paar tegen komt is de kans zeer groot dat er een draak in de buurt is.

Ook zijn er een aantal relics in mijn wereld te vinden die je een bepaalde macht geven. Niet omdat ze magisch zijn, maar omdat ze historie hebben. Een simpel voorbeeld is een schild. Dit specifieke schid heeft ooit aan een oude koning behoord. Wie dat schild (zichtbaar) draagt en zich nobel gedraagt kan rekenen op de steun van het volk. Met een beetje pech promoveer je zomaar tot dorpsoudste. Daarna krijgt de stad er lucht van en komen de nobelen uit de stad naar je toe om te vragen of je niet ook daar wilt gaan wonen en het stadsbestuur wild lijden. Vaarwel avontuurlijk bestaan, hallo bureaucratie en diplomatiek…. Gelijk een hele andere manier van spelen.

Besluit je avonturier te blijven en het schild mee te nemen (door bijvoorbeeld iemand aan te wijzen die in jou afwezigheid het dorp in de gaten houd) zorg dan dat het niet in verkeerde handen valt… Die duistere heerser waar ik het eerder al over had weet ook van het bestaan van deze items af…..

Dus… Je wereld is klaar… Tijd om de spelers te introduceren. Maar hoe gaan ze beginnen? Klasiek in de taveerne rond een tafel, een groepje vreemdelingen die door het lot bij elkaar gekomen is en niet bij de dorpsbewoners aan tafel was gaan zitten, dan maar een speciale tafel voor de avonturiers?

Of ontsnappen ze uit de gevangenis en weten ze het dorp te bereiken? Of zijn ze aan boord van een schip als er muiterij uitbreekt en vat het schip vlam waarna de kruitkamer “boem” zegt en spoelen ze aan op het strand?

Wat je ook kiest als intro, zorg er voor dat je spelers weten wat voor regels er in jou wereld zijn. Ze hoeven echt niet alles te weten. Bijvoorbeeld het stukje over de dragon born. Dat is iets wat je alleen verteld aan de speler die daadwerkelijk een dragon born wil gaan spelen. Terwijl het stuk over de dwergen bij iedereen bekend is. Iedereen in de wereld weet van dit contract….

Maar bijvoorbeeld ook dat als iets in gang gezet is en het wordt daarna door de spelers genegeerd, zal dit probleem blijven bestaan. Afhankelijk van het probleem kan het zelfs zijn dat dit je complete dorp wegvaagt terwijl de spelers er niet meer zijn.

Ook van belang is, wordt het een open wereld (sandbox) of heb je een gestructureerd verhaal klaarliggen waarbij de spelers weinig tot geen keuzes maken en steeds maar meegezogen worden?

Kijk ook naar de karakters en de achtergronden die je spelers meenemen naar de speeltafel. Hieruit kun je vaak al opmaken wat voor spelers het zijn, zijn het mensen die gewoon graag dobbelstenen willen rollen of zijn het mensen die tevreden zijn als ze maar monsters kunnen afslachten of zijn ze juist op zoek  naar puzzeltjes om op te lossen? Ook dit kan een belangrijk onderdeel zijn om alvast rekening mee te houden bij het (af) maken van je wereld.

 

Zo dat was het weer voor mij voor deze keer.

Hartje zou tof zijn!

Geef een reactie